Nie jedz tego czyli jadłospis dla zdrowej skóry.

Kondycja skóry trądzikowej w dużej mierze zależy również od naszej codziennej diety. Badania dowodzą, że spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym może poprawić wygląd cery i wspomagać walkę z trądzikiem. Mamy więc tylko jedną dobrą radę: wybieraj mądrze i jedz z głową!

Choć nie musimy zawsze i za wszelką cenę odmawiać sobie drobnych przyjemności, musimy wiedzieć, co jeść, a czego unikać, aby cieszyć się zdrową i piękną cerą bez niedoskonałości.

Warzywa i owoce – i to w dużych ilościach

O zaletach i korzyściach zdrowotnych z ich spożywania chyba nikomu nie trzeba mówić. W diecie osób zmagających się z trądzikiem powinny znaleźć się przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw i owoców, w których znajdują się cenne dla skóry witaminy i składniki mineralne. 

Warzywa i owoce dostarczą organizmowi wszystkich wartości odżywczych niezbędnych nie tylko do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale istotnych także dla zdrowia i ogólnej kondycji naszej skóry.

Wybieraj pełnoziarniste produkty

Jesteś miłośnikiem płatków śniadaniowych, kajzerek i białego chleba? Lepiej zostaw je na sklepowej półce, jeśli chcesz mieć piękną i zdrową cerę. Zawierają śladowe ilości składników odżywczych, a częste jedzenie ich może odbić się na kondycji skóry.

Źródłem energii powinny być głównie pełnoziarniste produkty zbożowe: razowe pieczywo, ciemne makarony, brązowy ryż, kasze i płatki owsiane. Są zdrowsze i zawierają duże ilości błonnika pokarmowego, który ma korzystny wpływ na cerę trądzikową.

Nie zapomnij o cynku

Cynk reguluje problemy hormonalne, które bardzo często odpowiadają za powstawanie zmian trądzikowych. Jego niedobór widać gołym okiem – pogarsza się wygląd i kondycja skóry, podrażnienia znacznie gorzej się goją, a stan zapalny szaleje na dobre.

Wybieraj więc produkty bogate w cynk, który zminimalizuje stany zapalne i przyśpieszy leczenie trądziku. Dobrym źródłem tego pierwiastka są:

  • ziarna zbóż,
  • pestki dyni,
  • jajka,
  • owoce morza.

Odstaw na bok żywność wysoko przetworzoną i fast foody

Ręka do góry, kto nie lubi fast-foodów! Chyba każdemu z nas zdarzają się jedzeniowe grzeszki i co jakiś czas na naszych talerzach ląduje pizza, kebab czy soczysty burger. Niestety w tym przypadku stare powiedzenie „przez żołądek do serca” się nie sprawdzi i w odniesieniu do produktów wysoko przetworzonych czy żywności typu fast-food można jedynie stwierdzić „przez żołądek do… skóry”. I to na pewno nie w pozytywnym tego słowa znaczeniu…

Dania bogate w kalorie, tłuszcze i rafinowane węglowodany, napakowane po brzegi konserwantami, polepszaczami smaku i barwnikami szkodzą naszemu organizmowi. A to odbija się oczywiście także skórze – właśnie w postaci trądziku i innych niedoskonałości.

Unikaj produktów wysoko przetworzonych. Wyrzuć z diety przede wszystkim produkty zawierające konserwanty, sztuczne barwniki oraz ogromne ilości kalorii i tłuszczu. Pożegnaj się z napojami gazowanymi, słodyczami i słonymi przekąskami, fast-foodami oraz żywnością o długim terminie ważności.

Ogranicz spożywanie nabiału i wędlin

Ogranicz spożywanie tłustych mięs i wędlin, a także żółtych serów. Warto zminimalizować także ilość mleka i produktów mlecznych w diecie – duże ilości nabiału mogą nasilać zmiany trądzikowe!

Badania naukowe wskazują, że negatywny wpływ nabiału na cerę może wynikać z obecnej w mleku kazeiny oraz białek serwatkowych. Przyczyniają się one do zwiększenia ilości insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF 1) – jego podwyższony poziom wiąże się zaostrzeniem objawów trądziku. Mleko zawiera także substancje steroidowe, które pobudzają hormony androgenne odpowiedzialnych za nadprodukcję sebum.

Na początku warto odstawić nabiał na 2-3 tygodnie. Obserwuj w tym czasie stan swojej skóry i szukaj przyczyny nasilania się zmian trądzikowych.

Ostre przyprawy i sól? Nie dziękuję!

Częste spożywanie pikantnych potraw to prosta droga do nadmiernej produkcji sebum i zaostrzenia trądziku. Także sól wymienia się wśród czynników, które mogą nasilać jego objawy. 

Zrezygnuj więc z ostrych przypraw i zminimalizuj ilość soli w diecie – zastąp je aromatycznymi ziołami. Sprawdzi się przede wszystkim mieszanka majeranku, lubczyku, estragonu i cząbru. Wykorzystaj również bazylię, oregano i kurkumę. W sklepach znajdziesz też gotowe aromatyczne mieszanki, które z powodzeniem zastąpią ostre przyprawy i sól.

Pij dużo wody

Regularne picie wody zapewnia odpowiednie nawodnienie skóry. Zdrowa i nawilżona cera lepiej radzi sobie ze stanami zapalnymi i zmianami trądzikowymi.

Warto wyrobić sobie zdrowy nawyk i pić wodę regularnie, przez cały dzień. Wystarczy kilka łyków, co kilkanaście minut. Najważniejsza jest systematyczność, po kilku dniach nawyk regularnego picia wody wejdzie w krew.

UWAGA – lista produktów zakazanych!

W codziennej diecie osób ze skórą trądzikową niewskazane są produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG). Lepiej więc unikać albo całkowicie wyrzucić ze swojego menu:

  • suszone owoce, daktyle i rodzynki
  • białe pieczywo
  • smażone potrawy 
  • fast-foody 
  • słodycze 
  • napoje gazowane 
  • napoje typu energy-drink.

Dieta przy trądziku odgrywa naprawdę bardzo istotną rolę – zdrowe i pełnowartościowe posiłki nie tylko poprawią ogólną kondycję cery, ale mogą także wspomóc leczenie zmian trądzikowych. Nie szukaj więc wymówek i zadbaj o to, co ląduje na Twoim talerzu. Skóra Ci za to podziękuje!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here